Desperat efter mere søvn?

soevningDer er mange nye vilkår og forpligtelser forbundet med det at blive forældre. For mange er en af de mest mærkbare ændringer, at nattesøvnen pludselig bliver en luksus, som man kun kan kaste lange blikke efter. Ofte bliver antallet af timer på langs reduceret kraftigt, og helt sikkert er det, at de bliver afbrudt flere gange i løbet af natten. Er det også tilfældet hos dig, og er du ved at være desperat efter mere søvn? – så læs med her.  

Det kan føles som tortur at miste sin nattesøvn nat efter nat. Dagene bliver lange, og meget af din tankevirksomhed kommer til at dreje sig om, hvornår det kan lykkes at få en time på øjet.  Men første skridt mod mere nattesøvn er faktisk, at du bestemmer dig for, at nu skal I sove godt! – både din baby og dig.

Mange forældre bliver irritable og begynder at vrisse af familien og barnet, når manglen på søvn viser sit grimme ansigt. For ”så sov da – hvor svært kan det være!”, tænker du måske, når du står og vugger baby i søvn. Og det er du ikke den eneste, der tænker. For søvnmangel er for langt de fleste den direkte vej til irritation og manglende selvkontrol. Derfor bruges søvnafbrydelse også som tortur i nogle lande – det får ganske enkelt folk til at gøre og sige ting, de ellers ikke ville have sagt. Det samme er gældende for forældre med søvnmangel.

Søvn: En grundlæggende nødvendighed

10 til 12 timer om natten er søvnbehovet for børn helt op i skolealderen, hvis de skal udvikle sig optimalt. Men mange børn får ikke den søvn, de har behov for, og det kan resultere i problemer med trivsel, sociale færdigheder og indlæring. Men det er ikke kun børnene, som har behov for en stabil nattesøvn. Også for forældrene er nattens hvile absolut nødvendigt for at kunne fungere i dagligdagen. Hvis ikke vi får vores søvn, er vi heller ikke i stand til at træffe gode beslutninger, og vi begynder at lide af koncentrationsbesvær.

Forældre bør derfor lære deres børn at sove selv – også selvom det kan være hårdt at være den strenge forælder, som ikke lader barnet sove, mens det putter i armene på mor og far eller i smørhullet. Først og fremmest er det vigtigt at huske, at det ikke er synd for dit barn. At lære barnet at sove selv er en stor tjeneste for det lille pus. For når trætte børn ikke kan falde i søvn, bliver de urolige og forsøger ihærdigt at holde sig vågne ved at producere adrenalin – og det er ikke rart for barnet.

Drop den dårlige samvittighed

Du hører sikkert ofte, at småbørnsmødre ikke får deres nattesøvn – sådan er det bare, det er vilkårene!  Men der er forskel på at amme eller give din baby flaske de første måneder og på et barn, der stadig ikke kan falde i søvn lang tid efter perioden som nyfødt. Desuden er der forskel på, hvor nemt eller svært det er for en familie at tackle den manglende søvn. Mange familier oplever udfordringerne og mærker frustrationerne. Men selvom dit barn ikke kan falde i søvn, behøver du ikke bebrejde dig selv, for det er ikke ensbetydende med, at du er en dårlig mor.

Giv søvnen videre til dit barn

Hvis du vil lære dit barn at sove, er det supervigtigt, at du går hundrede procent ind i projektet. Det er også vigtigt, at du i læringsprocessen ikke begynder at have ondt af dit barn og synes, at det er synd for den bette – for det vil den mærke. Selvfølgelig er den vigtigste forudsætning for, at projektet lykkes, at dit barn ikke har smerter eller er sulten. For når børn er mætte, tilfredse og befinder sig godt, så kan de lære at sove. Hvis de forudsætninger er på plads, kan du roligt udvise sikkerhed og være overbevisende i dit forsøg på at lære det at sove selv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *