Det er både nemt og hurtigt at forberede og bage vaflerne, som egner sig perfekt til den lille sult og som mellemmåltid på lune sommerdage og kolde vinteraftener.

Både børn og voksne holder af den sprøde snack, som kan serveres med både bær, frugt, skyr, marmelade eller is.

Den store sundhedsmæssige fordel ved vaflerne er, at de er rige på protein som følge af kikærter som hovedingrediens. Det høje proteinindhold skaber mæthedsfornemmelse, og derfor kan vaflerne også bruges som sundt alternativ til desserter.

Herunder finder du en enkel og smagfuld opskrift på de sunde kikærtevafler, som kan tilpasses individuelle behov og ønsker.

Vafler med kikærtemel

Forb. tid35 min
Tilb. tid12 min
Ret: Brunch, Frokost, Snack, Tilbehør
Keyword: Bagværk
Antal: 2 personer

Equipment

  • Vaffeljern

Ingredienser

  • 1 dl Kikærtemel
  • 1 dl Vand kan erstattes med mælk eller plantemælk
  • 1 stk. Æg
  • 1 tsk. Salt
  • Topping efter eget valg

Sådan gør du

  • Foruden de ernæringsmæssige fordele er der også praktiske fordele at hente ved at lave kikærtevafler. Der skal ikke afsættes meget tid til hverken klargøring eller tilberedning af de lækre vafler. Børn kan med fordel være med i køkkenet for at deltage i madlavning af favoritspisen.
    1. Hæld alle ingredienser i en blender og blend indtil der opnås en jævn og ensartet masse. Lad vaffeldejen hvile i køleskabet i 30 minutter, så den får lov at tage form og blive en cremet konsistens. Hviletiden er med til at gøre dine færdigbagte vafler mere saftige og luftige.
    Når dejen har hvilet tilstrækkeligt, skal der tændes for vaffeljernet.
    Det er vigtigt, at det har en høj temperatur, så vaflerne får den optimale tilberedning.
    2. Bag vaflerne i jernet én for én. Hver vaffel skal have cirka 3 minutter.
    3. Servér dine vafler med det tilbehør, du ønsker at anrette med.
    Du kan selv vælge, om vaflerne skal være en del af et måltid eller bruges som snack afhængig af dit tilbehør.
    Kikærtevafler er både fleksible og praktiske at lave og tilberede. Du kan med fordel lave dejen om morgenen og lade den stå i køleskabet indtil om eftermiddagen eller aftenen, hvor du skal bruge den.
    Du kan også vælge at lave en ekstra stor portion og lade halvdelen af dejen stå i køleskabet til dagen efter.